Monday, November 22, 2010

peragut cina? dan 1Malaysia?

sempena post aku yang ke-800.....
aku ingin memberitahu anda sebuah cerita.....
yang telah mengubah pandangan aku terhadap orang cina....


masa: tengah hari
tempat: di hadapan sebuah sekolah
di situlah berlakunya kejadian ragut...!!


seorang budak (nama disencored) sedang berjalan pulang menaiki basikal.......
tiba-tiba seorang lelaki cina yang berbadan besar
datang memecut dan meragut budak itu!=_="


ibu jari kakinya tersepit di tayar basikal!....
lalu terputus.......
beberapa orang yang berada di tempat kejadian......


terus mengejar dan membelasah peragut tersebut!!
peragut tersebut dicekup polis selepas salah seorang yang belasah tadi menelefon polis....
dan budak itu sekarang terdampar di hospital....T_T


dikatakan....jika kuku tercabut ianya akan tumbuh kembali....
tetapi jika jari terputus......
tidak akan tumbuh kembali....!!!


memang insiden ini telah membuka mata saya.....
untuk tidak lagi memandang orang cina yang selama ini saya kagum....
sebagai kaum yang baik....


sekarang aku sedar....
india..melayu...cina...
semua sama^.^


walauapapun.....
ini juga boleh memberi kita pengajaran iaitu...
1Malaysia!^.^


=\\INSIDEN//=

No comments:

Post a Comment