Saturday, July 31, 2010

abdullah ariff^.^

Abdullah Ariff lahir di Pulau Pinang pada tahun 1904. Dia adalah seorang seniman yang mempelajari dengan sendiri dan merupakan guru seni di Sekolah Anglo-China, Penang (sekarang dikenali sebagai Sekolah Methodist Boy). Pada tahun 1920-an, tidak ada kumpulan seni tempatan dan kumpulan seni hanya diadakan pada waktu itu terdiri daripada ekspatriat Eropah (ibu rumah tangga sebahagian besar bahasa Inggeris) yang menyebut diri mereka sebagai "Penang Impresionis". Asia tidak dibenarkan untuk menyertai dengan kumpulan eksklusif yang merupakan refleksi dari imperialisme kolonialistik yang berlaku kemudian. Namun Abdullah Ariff diterima ke dalam kumpulan pada pertengahan usia 30 tahun kerana jasa-jasanya sebagai pengajar seni diperlukan. "Penang Impresionis" dibubarkan sebelum awal Perang Dunia 2, dan tidak pernah disatukan kembali.

Abdullah Ariff diakui sebagai Yong Mun Sen, sebagai pelopor seni lukis cat air di Malaysia.
Dia terkenal terutamanya dalam penelitian dalam menguruskan media. Dibandingkan dengan Mun Sen, karya-karyanya lebih 'Eropah' dalam pandangan dan pendekatan, dan lukisan itu tampaknya memiliki lebih diminati ramai. Seorang guru yang berdedikasi, dia dihormati di antara komuniti seni di negara-negara utara.

Pada tahun 1954, beliau masyhur di North Carolina, dan Mint Museum of Art di Charlotte, New York, Amerika Syarikat Pada tahun 1955, beliau menyertai dalam "Kelab Artis Bersatu" iaitu kumpulan pameran di galeri Royal Society of British Artists, London.
Di sana, dia terpilih untuk Fellowship Of Royal Society of Art (FRSA) Inggeris.

Pada tahun 1956, dia dijemput untuk mengambil bahagian dalam "Le Salon" dari Kelab Artis Perancis di pameran Grand Palai des Champs-Elysées, Perancis.

Pada tahun 1957, salah satu lukisannya dipilih sebagai hadiah peribadi yang akan dihadiahkan kepada Tungku Abdul Rahman, Perdana Menteri Malaysia yang pertama ketika perayaan merdeka.


Abdullah Ariff meninggal pada tahun 1962, meninggalkan warisan lukisan cat air yang sangat baik.
Menurut salah satu bekas muridnya-, Tan Lye Hoe, falsafah Abdullah Ariff tentang seni adalah "Seni tidak mengenal halangan".


#PSV#

No comments:

Post a Comment